Exkluzivní rozhovor výkonného ředitele GAUTE, a.s. Dušana Přikryla pro MF dnes

Když má člověk charisma, dokáže prodat cokoli - Podnikatelé od nás Čím je potřeba okořenit realitní byznys, aby si lidé v džungli konkurence zapamatovali právě vás? O trhu s realitami vypráví výkonný ředitel kanceláře Gaute v Brně Dušan Přikryl.

Přimět k rozhovoru šestatřicetiletého výkonného šéfa renomované brněnské kanceláře Gaute Dušana Přikryla nebyl vůbec problém. Jako správný obchodník reagoval okamžitě.

Muž, který je pravou rukou majitelů obchodu s domy či byty, tvrdí, že se v něm našel. „Obchod nesmí být jen o penězích, i v byznyse je potřeba být lidský,“ říká muž, který trhem s realitami proplouvá už patnáct let.

Jak dlouho se prodává průměrná nemovitost?

Ta inkubační doba, která prodávajícímu řekne, jak si nemovitost v dané době stojí, je třeba u bytů plus minus tři až čtyři měsíce. Tak krátce by mělo stačit na to, aby se uskutečnil prodej. Už po měsíci a půl by mělo být v optimálním případě jasno.

A když není, tak je něco špatně- nejspíše s cenou?

Často je to hodně o ceně. Nabízet nemovitost rok, nebo dokonce rok a půl už signalizuje opravdu problém. V realitní hantýrce se tomu říká „přepálená nemovitost“. A to je špatně. Už po pár měsících je potřeba vyhodnotit reakce klientů. A podle toho rychle komunikovat s majitelem a hledat řešení.

Jak se teď vůbec prodávají byty?

My máme nyní neskutečnou poptávku. Až takovou, že nejsme schopni ji uspokojit. Banky totiž teď půjčují za velmi výhodných podmínek-pouze na tříprocentní úrok, což je úžasné. Skutečně je teď vhodná doba pro koupi bytu. Ceny se ustálily na rozumné úrovni. A tak by to nějakou dobu mohlo i zůstat.

Za kolik se tedy dá nyní koupit byt 3+1 v Brně?

Za 1,9 milionu korun. Ceny okolo 2,5 až 3 milionů z minulých let byly už hodně přemrštěné

Gaute je zvláštní jméno pro realitní kancelář. Co to slovo znamená?

Spousta lidí se na to ptá. Gaute je severské mužské jméno a znamená velký. My jsme záměrně něco takového chtěli, je dobré se v obchodě odlišit, něčím výjimečným upoutat. A tohle slovo je navíc i velmi dobře graficky řešitelné.

Zaměřuje se Gaute jen na velké projekty, nebo klidně prodáte i garáž někde na vesnici?

To je právě ten omyl, že si někteří lidé myslí, že Gaute jako renomovaná realitka dělá jen velké projekty. My děláme všechno. Komerční objekty, byty, domy, rezidence, on-line aukce kdekoli. Máme specialistu dokonce už i na pronájmy pokojů pro studenty. Zkrátka nabízíme komplexní služby.

Máte svoje pobočky i jinde po republice, nebo pouze centrálu v Brně?

Sídlíme v Brně, ale díky elektronickým dražbám jsme schopni zobchodovat cokoli kdekoli. Zkoušeli jsme vytvořit vlastní pobočkovou síť, ale nefungovalo to.

Není trh s realitami tak trochu džungle, kde panuje značná nedůvěra?

Realitní činnost je bohužel džungle, s realitami totiž může obchodovat každý, což není vždycky dobře. Lidé si tak často myslí, že realitky berou peníze za nic.

A není to pravda?

Je potřeba si uvědomit, že je to obchod s informacemi a servis. My za provizi ale nabízíme komplexní služby až po přepis na katastru, převod daně z nemovitosti i vyřízení takzvaného energetického štítku, což je novinka od Nového roku. A nesnažíme se udělat byznys za každou cenu. Záleží nám na tom, abychom byli lidští a klienti u nás spokojení.

Nejsou energetické štítky jen další vytahování peněz z lidí?

Já jejich smysl vidím skutečně jen u nových budov nebo rekonstrukcí. Pořízení štítku se navíc může u staršího domku vyšplhat až na osm deset tisíc korun. A může být nástrojem kupujícího, aby tlačil cenu směrem dolů.

Vy sám máte obchodní vzdělání, nebo tu vyřídilku máte v krvi?

Ne, já jsem nějak u studia nevydržel. Ale už když jsem byl malý kluk, tak mi můj děda ve Velkých Bílovicích předpověděl: Ty budeš jednou koňskej handlíř. (smích) Byl jsem totiž už jako děcko hodně ukecaný. Asi ten obchod mám opravdu v krvi.

Proč jste nedostudoval? Byly přednější ženy nebo večírky?

To ne, i když nějaká ta pořádná „pařba“ občas taky byla. Nějak mě to studium a vůbec ten původní směr kolem elektra nenaplňoval, tak jsem radši odešel pracovat. Po zkušenostech v bankovnictví jsem se ale opravdu našel v obchodě.

Takže úspěšný byznysmen může fungovat i bez vysoké školy?

Já si to opravdu myslím. Člověk může mít tisíc vysokých škol, ale v obchodě spíš záleží, jak je vnitřně nastavený, jestli má charisma, zda umí nenásilně přesvědčit, uvažuje analyticky a je dobrý organizátor. Už i taková trojsměnná je něco jako Kulový blesk.

Uzavírají charizmatičtí lidé více obchodů?

Samozřejmě. Oni totiž tím pozitivnem, co z nich vyzařuje, umí přesvědčit a strhnout kupujícího. Pokud má obchodník správně prořízlou pusu, pak dokáže prodat cokoli. A musí být i trochu psycholog a právník.

Co byste se mě ptal, kdybych se přišla ucházet do Gaute o post realitní makléřky?

To raději ani nechtějte vědět. (smích) Když vybírám člověka, rozhoduje jeho naturel. A ten poznáte spíš při odlehčeném hovoru v kavárně. Ptám se, jestli pije pivo, jakou poslouchá hudbu. To o člověku napoví víc než psychotesty a úkoly, které jsou dávno přežité.

Myslíte třeba úkol: prodejte mi vaši tužku?

Ano, přesně takhle se dřív testovaly obchodní dovednosti. Jeden můj kamarád mi vyprávěl, jak se ho u pohovoru ptali na obchodní zkušenosti. A jemu to přišlo hloupé. Tak jim řekl, že v šesti letech prodal kamarádovi duhovou kuličku.

Já bych takového člověka přijala. Tohle říct je přece odvaha i správná drzost. Vy byste ho vzal?

Okamžitě. Přesně v tom se právě projevila ta osobnost, která je v obchodě tak důležitá. Mám rád lidi, kteří umí odlehčit situaci. Mně zase jednou jeden člověk řekl, miluje jídlo a nestydí se najíst. To je přece úžasné když si lidé na nic nehrají. Tak jsem ho přijal.

Co děláte nejraději, když zrovna nevedete realitní divizi, nejednáte s obchodníky a neřešíte hory e-mailů?

Cestuji. Teprve na cestách si člověk uvědomí, jak se v Česku máme dobře. A že stížnosti typu „v létě je moc horko a v zimě moc zima“ jsou fakt zbytečné.

A taky velmi rád pomáháte, jak jste zmínil…

Ale život by měl být o pomoci druhým. Každý nemá to štěstí být zdravý. My v Gaute třeba podporujeme autistické děti. Pořádáme dražby jejich obrázků. Pomáhat je totiž nádherný pocit…

Hana Raiskubová
MF Dnes 2.3.2013

GAUTE, a.s.

Telefon: +420 541 213 390, +420 800 194 125

E-mail: gaute@gaute.cz